7 senaman paling efektif untuk menurunkan berat badan

7 Most Effective Exercises

Pakar-pakar berkata tidak ada rahsia ajaib dalam senaman: Hasil yang anda akan mendapat apa yang anda usahakan. Itu tidak bermakna anda perlu bekerja selama berjam-jam setiap hari. Ia hanya bermakna anda perlu bekerja lebih bijak. Bagaimanapun, pakar-pakar bersetuju bahawa tidak semua latihan itu sama. Ada yang hanya lebih cekap daripada yang lain,sama ada mereka mensasarkan pelbagai kumpulan otot, sesuai untuk pelbagai tahap kecergasan, atau membantu anda membakar kalori lebih berkesan.

Jadi apakah latihan terbaik? Kami memberi soalanini kepada empat pakar kecergasan dan menyusun senarai kegemaran mereka.

1.Berjalan.

Sebarang program senaman mesti membabitkan senaman kardiovaskular yang boleh menguatkan jantung dan membakar kalori. Senaman berjalan adalah sesuatu yang boleh anda lakukan di mana-mana sahaja, pada bila-bila masa, dengan peralatan cuma sepasang kasut yang baik. Ia bukan hanya untuk mereka yang baru memulakansenaman sahaja: Bahkan mereka yang sudah cergas juga boleh mendapatkan manfaat yangbaik daripada berjalan. “Kitaran berjalan kaki laju boleh membakar sehingga 500 kalori sejam,” kata Robert Gotlin, DO, pengarah pemulihan ortopedik dan sukan di Pusat Perubatan Beth Israel di New York. Ini kerana ia mengambil pembakaran 3,500 kalori untuk menurunkan setengah kilogram, anda boleh kehilangan setengah kilogram bagi setiap tujuh jam anda berjalan, jikaanda tidak berbuat apa-apa yang lain. Jangan terus mulakan senaman jalan kakianda terus ke berjalan sejam sehari. Menurut Richard Kapas, jurucakap Majlis Amerika pada Latihan, kata harus bermula dengan berjalan lima hingga -10 minitpada satu masa, secara beransur-ansur bergerak sehingga sekurang-kurangnya 30minit setiap sesi. “Jangan tambah lebih daripada lima minit pada satu masa,” katanya.

2.Latihan pelbagai kelajuan.

Sama ada anda baru mula bersenam atau veteran senaman, pejalan atau penari aerobik, menambah latihan pelbagai kelajuan kepada senaman kardiovaskular anda akan meningkatkan tahap kecergasan anda dan membantu anda menurunkan berat badan. “Mengubah kelajuan anda sepanjang sesi senaman merangsang sistem aerobik untuk menyesuaikan diri,” kata Kapas. “Lebihtinggi aerobik anda, lebih tinggi kapasiti anda untuk membakar kalori.”Cara untuk melakukannya adalah dengan meningkatkan intensiti atau kadar bagisatu atau dua minit, kemudian kembali untuk mana-mana sahaja dari dua hingga-10 minit (bergantung kepada berapa lama senaman jumlah anda akan menjadi, dan berapa banyak masa yang anda perlu untuk memulihkan). Teruskan melakukan ini sepanjang senaman.

-akan disambung-

Mulakan diet anda dibulan puasa ini.Dapatkan pakej diet dua minggu dan turunkan berat badan anda dalam 4-8kg!Hubungi saya segera di 0193090711 atau di cikgutuition@yahoo.com

Hubungi wakil-wakil saya di kawasan berikut untuk pembelian terus:-

1. Ampang,Keramat,Cheras, Kuala Lumpur – Raja Azli Raja Sulaiman di 0132366536

2. Pulau Pinang – Saudara Ahmad Zaki Zubit di 019-4433703

3. Jalan Bukit Bintang,Jalan Raja Chulan,Pudu, Jalan TAR, Jalan Raja Laut .Puan Noor Rohani di 0162388774

About knowledgecentre

Assalamualaikum dan Salam sejahtera Thank you and terima kasih for visiting my humble blog. Saya ialah seorang guru dan trainer bahasa Inggeris sepenuh masa semenjak 2006 tetapi saya telah berkecimpung dalam bidang latihan semenjak 1996 lagi. Buat masa ini kursus-kursus bahasa Inggeris saya dibuat di pusat latihan saya di Sunway, Petaling Jaya. Saya juga menjalankan kursus untuk syarikat-syarikat korporat dan pernah melatih pekerja-pekerja dari:- i. KWSP ii. Kementerian Kesihatan Malaysia iii. Jabatan Perangkaan Malaysia iv. FAMA v. Majlis Daerah Gombak vi. Jabatan Kesihatan Terengganu vii. Kementerian Pertahanan viii. SCA Packaging Malaysia ix. Platinum Victory Sdn. Bhd. Antara kursus-kursus yang saya tawarkan ialah:- i. Fundamentals of English Grammar ii. English grammar for business communication. iii. Basic English conversation. iv. Practising proper English at your workplace. v. Public speaking vi. Intermediate English grammar - The verb tenses Saya boleh dihubungi di cikgutuition@yahoo.com atau di 0193090711. Mohd Yusoff Noordin
This entry was posted in Tips senaman. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s